Ačkoliv je toto téma spojeno s Muc-Off cyklistickými mazivy a tedy mazáním cyklistického řetězu, lze zde uvedené informace z velké části aplikovat i na mazání řetězů motocyklových, které jsou i svojí konstrukcí těm cyklistickým velmi podobné.
Mazání řetězu je důležitou částí péče o jízdní kolo, neboť pomáhá
- redukovat opotřebení řetězu
- prodloužit jeho životnost
- zvýšit celkový výkon
Kdy mazivo nanášet:
V ideálním případě by měl být řetěz před samotným mazáním zbaven všech
- inertních nečistot
- zbytků starého maziva
- zbytků vody nebo vlhkosti
To samé platí i pro součástky, které slouží k jeho pohybu, jako je převodník, kazeta či kladka přehazovačky, neboť pokud nevyčistíme i tyto části, udělali jsme pouze polovinu práce. Řetězové články se v takovém případě pohybem přes znečištěné části opět zanesou.
Před mazáním se tedy vždy snažme dosáhnout ideálního stavu, určitě s vám to vrátí!
Jak správně mazat:
Podstatou správného mazání je vědět
a) jaký typ maziva použít
b) kam mazivo správně aplikovat
Jak naše Muc-Off maziva pracují?
No tak, že vytváří ochranný film, který od sebe odděluje dvě třecí plochy a redukuje úroveň jejich tření a tím také opotřebení. Jednoduché, že?
Nuže, jediný problém je, že u jízdních kol řešíme vysokou kroutivou sílu, nízkou teplotu a relativně nízkou rychlost, ale s velmi širokým rejstříkem povětrnostních a přírodních podmínek od suchých pouští až do těch nejmokřejších a nejblátivějších mokřadů a roklin.
Ale nebojte se!
Pracovali jsme neúnavně, abychom mohli nabídnout širokou škálu maziv poskytující maximum ochrany a výkonu ve všech možných podmínkách.
Obr. 1:
Každý povrch je nerovný a složený z řady nepravidelností a to dokonce i tehdy, pokud má strojově opracován povrch vypadající jako zrcadlo. Tyto prohlubně a výběžky jsou viditelné pouze pod mikroskopem ale i v případě velmi dobře vyleštěného povrchu, který k sobě vzájemně přiložíme, se do vzájemného kontaktu dostanou jen některé z bodů na celém povrchu.
Jakmile šlápneme do pedálů, má síla, kterou tím vyvoláme, tendenci určité plochy řetězu přitlačit k sobě. Účelem maziva je minimalizovat tření a veškerý výkon, který šlapáním vznikne, transformovat do pohybu směrem vpřed bez ztráty energie v důsledku tření.
Obr. 2:
Nicméně, pokud použijeme kvalitní mazivo, fyzicky izolujeme povrch prostřednictvím hydrodynamické lubrikace. Muc-Off jde však ještě o jeden krok dál.
Našim cílem při vývoji každého maziva je, aby bylo schopno vytvořit na každém kovovém povrchu vysoce adhezní film jako prevenci tření, který dovoluje molekulární struktuře propůjčit fyzikální i chemickou kluzkost.
Toho je možné docílit, pokud mazivo dokonale přilne k povrchu a vytvoří snadno a rovnoměrně kluzký film mikroskopické tloušťky, který brání přímému vzájemnému kontaktu kovu na kov a následnému nadměrnému opotřebení.
Jak správně mazat
Jak bylo řečeno v úvodu tohoto tématu, je základem správného a zejména efektivního mazání vědět:
a) Jaký typ maziva použít
Zde bychom se měli rozhodovat nejen podle kvality produktu, ale rovněž s ohledem na to v jakých klimatických podmínkách budeme jezdit, jaký je charakteru terénu nebo jak dlouho pojdeme atd.
Muc-Off nabízí dva typy maziv vždy ve dvou verzích:
- Standardní mazivo - vysoce kvalitní mazivo určené pro hobby i profesionální jezdce, které zajišťuje vynikající poměr eliminace frikce, trvanlivosti a odolnosti a poskytovaného výkonu
- C3 keramické mazivo - mazivo vyvinuté bez jakéhokoliv kompromisu na cenu, jehož složení vychází z posledních výzkumů o tření a jeho vlivu na opotřebení materiálu. Mazivo je unikátní kombinací speciálních složek, z nichž některé byly vyvinutých v rámci kosmického výzkumu a je určeno zejména pro ty, kteří hledají jen tu nejvyšší úroveň výkonu.
Oba typy maziv dodává Muc-Off ve verzích "DRY" a "WET" podle typu klimatických podmínek, do kterých použití doporučeno.
DRY LUBE určitě zvolte při jízdě za suchého a slunečného počasí, kdy se vyžaduje maximální eliminace ulpívání částeček prachu a špíny na řetěz, přičemž nemusíte mít strach projet nějakou tou louží nebo brodem či rosou, neboť s tím si Dry Lube poradí.
WET LUBE zvolte naopak do nepříznivých klimatických podmínek jako je déšť a sníh a terénu plného bahna a vody, neboť tato verze maziva je svým složením postavena tak, aby maximálně a dlouho odolávala vodě a nečistotám, čemuž odpovídá i viskozita maziva.
b) Kam mazivo správně aplikovat
Podívejme se nejdříve na konstrukci řetězu (viz. obrázek č.1). Ten se skládá z:
1. vnitřních řetězových destiček
2. vnějších řetězových destiček
3. válečku
4. spojovacího čepu
Obrázek č.1
Jelikož cyklistický řetěz patří konstrukčně mezi válečkové kloubové řetězy jsou pro zachování jeho hybnosti a tím i funkce mezi jednotlivými pohyblivými částmi přesně definované vůle. Tím jsme se dostali k jádru problému, tedy kam mazivo musíme aplikovat a dostat.
Není to povrch řetězu, jak se mnozí domnívají, ale jsou to právě tyto konstrukční vůle! Na každém řetězovém článku lze vymezit dvě taková místa, jak je patrno na obrázku č.1 a č.2.
- prostor mezi vnitřní destičkou a válečkem
- prostor mezi vnitřní a vnější destičkou
Obrázek č. 2
Máme namazáno, co dál
Mazivo máme pečlivě nanesené na řetězu.
Nyní několikrát otočíme pedály, abychom rozpohybovali řetěz s jeho jednotlivými články a mazivo se tak mělo šanci ještě lépe zapracovat na jednotlivé styčné plochy řetězu.
Abychom s Muc-Off mazivy dosáhli toho nejlepšího výsledku, doporučujem postupovat v souladu s návodem.
To zejména znamená, že maziva Muc-Off s označením "DRY" (už víme, že jsou určena do suchého prostředí) potřebují čas několik hodin k zapouzdření a vytvoření suché ale kluzké ochranné vrstvy, která tvoří nárazovou pracovníplochu mezi třecími kovovými částmi řetězového článku.
Podle teploty a vlhkosti okolního prostředí doporučujeme dát mazivu alespoň 4 hodiny a v takovém případě otřít i přebytky maziva z povrchu řetězu. Pokud dopřejeme "DRY" mazivu 8 a více hodin, klidně necháme mazivo, kde je (např. po použití Muc-Off Dry Lube bude řetěz bílý) a po návratu ke kolu na nás bude čekat naprosto suchý řetěz připravený k okamžitému výkonu.
U Muc-Off maziv s označením "WET" lze vyrazit i několik minut po jejich aplikaci, nicméně je doporučeno mazivu poskytnout opět časový prostor pro maximální proniknutí do všech částí řetězového článku, kde ho požadujeme a pro jeho úplné zapouzdření.